Η σιδηροδρομική γραμμή Tren a las Nubes με προορισμό τα σύννεφα

Η σιδηροδρομική γραμμή Tren a las Nubes με προορισμό τα σύννεφα
Η Tren a las Nubes, τμήμα της γραμμής που συνδέει την πόλη Salta της Αργεντινής με την πόλη Antofagasta της Χιλής στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Στην επαρχία Salta στη βορειοδυτική Αργεντινή, εκεί που η χώρα συνορεύει με την Παραγουάη και τη Βολιβία στα βόρεια και τη Χιλή στα δυτικά, βρίσκεται μια σιδηροδρομική γραμμή που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα σύννεφα… Είναι η Tren a las Nubes, τμήμα της γραμμής που συνδέει την πόλη Salta της Αργεντινής με την πόλη Antofagasta της Χιλής στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Χάρτης της γραμμής Salta-Antofagasta: με μπλε διαγράμμιση η γραμμή Tren a las Nubes (πηγή: Wikimedia Commons)
Χάρτης της γραμμής Salta-Antofagasta: με μπλε διαγράμμιση η γραμμή Tren a las Nubes (πηγή: Wikimedia Commons)

Η ιδέα για τη σιδηροδρομική σύνδεση της βόρειας Αργεντινής με τη Χιλή ξεκίνησε ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα και είχε σκοπό να εξυπηρετήσει τα πολυάριθμα μεταλλεία που λειτουργούσαν στην περιοχή των Άνδεων. Χρειάστηκε, ωστόσο, να περάσουν αρκετά χρόνια και να γίνουν πολλές μελέτες για να αρχίσει η υλοποίηση του σχεδίου. 

Το βασικό πρόβλημα ήταν το γεγονός ότι η γραμμή έπρεπε να διασχίσει τις Άνδεις, περνώντας από περιοχές με έντονη κλίση και δύσκολο ανάγλυφο. Τελικά, οι εργασίες άρχισαν το 1921 και έντεκα χρόνια αργότερα έφτασαν στο υψηλότερο σημείο (σε υψόμετρο 4.220 μέτρων), όπου κατασκευάστηκε η κοιλαδογέφυρα La Polvorilla. Η συνολική γραμμή εγκαινιάστηκε το 1948, μετά από πολλές καθυστερήσεις και μια περίοδο δύο ετών που οι εργασίες είχαν παγώσει. Τα σχέδια ανήκαν στον Αμερικάνο μηχανικό Richard Maury.

Η κοιλαδογέφυρα La Polvorilla στο υψηλότερο σημείο της διαδρομής (πηγή: Wikimedia Commons)
Η κοιλαδογέφυρα La Polvorilla στο υψηλότερο σημείο της διαδρομής (πηγή: Wikimedia Commons)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 μια ομάδα φοιτητών βιντεοσκόπησε ένα τμήμα της διαδρομής μέσα από τον συρμό, δείχνοντας τον καπνό που έβγαινε από την τότε ατμοκίνητη αμαξοστοιχία και μαζί με τον κρύο αέρα δημιουργούσε μεγάλα σύννεφα ατμού. Το φιλμάκι αυτό έγινε αργότερα ντοκιμαντέρ με τον τίτλο “Tren a las Nubes” («Τραίνο προς τα Σύννεφα»), δίνοντας στη γραμμή το όνομά της, το οποίο υιοθέτησε και η εταιρεία σιδηροδρόμων της Αργεντινής, για να την κάνει πιο δελεαστική για τους τουρίστες.

Αμαξοστοιχία στη γραμμή Salta-Antofagasta το 1971 (πηγή: trenalasnubes.com.ar)
Αμαξοστοιχία στη γραμμή Salta-Antofagasta το 1971 (πηγή: trenalasnubes.com.ar)

Το 1972 ξεκίνησε η καθαρά τουριστική χρήση της γραμμής, διεξάγοντας το δρομολόγιο Salta-La Polvorilla, συνολικού μήκους 217 χιλιομέτρων. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η εκμετάλλευση της γραμμής δόθηκε σε ιδιωτική εταιρεία. Ωστόσο, δύο ατυχήματα ήταν οι αφορμές για την απόδοσή της και πάλι στο δημόσιο. Το ένα συνέβη το 2005, όταν το τρένο ακινητοποιήθηκε στα 3.500 μέτρα υψόμετρο και οι επιβάτες απομακρύνθηκαν με ελικόπτερο. Στη συνέχεια η γραμμή έμεινε κλειστή για σχεδόν 3 χρόνια, προκειμένου να γίνει συντήρηση και αντικατάσταση των ραγών. Ωστόσο, τον Ιούλιο του 2014 το τρένο ακινητοποιήθηκε και πάλι στα 4.000 μέτρα και 400 επιβάτες χρειάστηκε να απομακρυνθούν με άλλα μέσα. Από το 2015 τη γραμμή διαχειρίζεται μια εταιρεία του δημοσίου που ανήκει στην επαρχία της Salta.

Παλιά μηχανή του «Tren a las Nubes» στην πόλη Campo Quijano (πηγή: Wikimedia Commons)
Παλιά μηχανή του «Tren a las Nubes» στην πόλη Campo Quijano (πηγή: Wikimedia Commons)
Το «Τρένο προς τα Σύννεφα» στο πρώτο του δρομολόγιο υπό νέο καθεστώς, τον Ιούλιο του 2015, βαμμένο με τα χρώματα των σιδηροδρόμων της Αργεντινής (πηγή: Wikimedia Commons)
Το «Τρένο προς τα Σύννεφα» στο πρώτο του δρομολόγιο υπό νέο καθεστώς, τον Ιούλιο του 2015, βαμμένο με τα χρώματα των σιδηροδρόμων της Αργεντινής (πηγή: Wikimedia Commons)

Η γραμμή σήμερα υπερηφανεύεται ότι είναι η τρίτη (πέμπτη κατ’ άλλους) υψηλότερη στον κόσμο. Διαθέτει 29 γέφυρες, 21 σήραγγες, 13 κοιλαδογέφυρες, 2 σπιράλ και 2 ζιγκ-ζαγκ. Οι συρμοί αποτελούνται από μπαρ, εστιατόριο, βαγόνι πρώτων βοηθειών και δύο βαγόνια για τους επιβάτες, οι οποίοι μπορούν να φτάσουν τους 400. Το δρομολόγιο περνάει από περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και προσφέρει θέα που κόβει την ανάσα. Επίσης, κάνει και συχνές στάσεις, όπου οι επιβάτες μπορούν να αγοράσουν τοπικά είδη από υπαίθριες αγορές, να δουν τα λάμα που εκτρέφουν οι ντόπιοι, να δοκιμάσουν την τοπική κουζίνα, να συμμετάσχουν σε εργαστήρια κεραμικής ή να επισκεφτούν μουσεία. Πολλοί επιβάτες του τρένου το περιγράφουν ως μια αξέχαστη εμπειρία…

Η κοιλαδογέφυρα “El Toro” (πηγή: Wikimedia Commons)
Η κοιλαδογέφυρα “El Toro” (πηγή: Wikimedia Commons)
Το βαγόνι του εστιατορίου (πηγή: Wikimedia Commons)
Το βαγόνι του εστιατορίου (πηγή: Wikimedia Commons)

Bonus Facts

  • Στο τέλος της διαδρομής του το τρένο εισέρχεται στην περιοχή Puna de Atacama, η οποία ουσιαστικά καλύπτει το νότιο τμήμα του περίφημου Αλτιπλάνο και χωρίζεται από την έρημο Ατακάμα από την οροσειρά Cordillera Domeyko. Πρόκειται για ένα οροπέδιο με μεγάλες εκτάσεις αλατιού, τις salinas.
Τοπίο στην Puna de Atacama (πηγή: Wikimedia Commons)
  • Εξαιτίας του πολύ μεγάλου υψομέτρου αρκετοί επιβάτες υποφέρουν από δύσπνοια λόγω της έλλειψης οξυγόνου, γι’ αυτό καταφεύγουν στο ιατρείο του συρμού για μια τεχνητή αναζωογόνηση. Τα πιο σοβαρά περιστατικά αναλαμβάνει το ασθενοφόρο που ακολουθεί κατά πόδας τον συρμό.
  • Σύμφωνα με θρύλο των κατοίκων της περιοχής, το «Τρένο προς τα Σύννεφα» είναι ο μεσάζοντας ανάμεσα στη γη και τα όνειρα
Picture of Βασιλης Παπαδοπουλος
Βασιλης Παπαδοπουλος
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Χαλκίδα, αλλά εδώ και χρόνια περιπλανιέμαι στην πρωτεύουσα. Σπούδασα ιστορία, η οποία μαζί με τη γεωγραφία είναι οι δύο εμμονές που με καταδιώκουν από την παιδική μου ηλικία. Λατρεύω τους χάρτες, την αρχιτεκτονική, το χάσιμο στους δρόμους των πόλεων και την Sade Adu

Μία Απάντηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

* Ορισμένοι σύνδεσμοι σε αυτήν την ανάρτηση οδηγούν σε συνεργαζόμενες σελίδες. Εάν αγοράσετε κάτι μέσω αυτών, μπορεί να κερδίσω μια μικρή προμήθεια — η οποία ΔΕΝ σας επιβαρύνει σε κάτι! Με αυτόν τον τρόπο το geografikoi.gr συντηρείται και μπορώ και παρέχω το περιεχόμενο του δωρεάν.