Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Τα πρώτα κάθετα γκαράζ στάθμευσης το διάστημα 1920-1970 (+φωτογραφίες)

Η ταχεία ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στις αρχές του 20ού αιώνα προκάλεσε ένα άμεσο ερώτημα: πού θα σταθμεύσουμε όλα αυτά τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους;
Τα πρώτα κάθετα γκαράζ στάθμευσης το διάστημα 1920-1960 (+φωτογραφίες)

Η ταχεία ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στις αρχές του 20ού αιώνα προκάλεσε ένα άμεσο ερώτημα: πού θα σταθμεύσουμε όλα αυτά τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους;

Η ιδέα για τα κάθετα γκαράζ στάθμευσης γεννήθηκε από δύο παράγοντες: την ανάγκη για θέσεις στάθμευσης και την έλλειψη διαθέσιμης γης. Η πρώτη χρήση της κάθετης λύσης στάθμευσης πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι της Γαλλίας το 1905 στο Garage Rue de Ponthieu. Τα συστήματα αποτελούνταν από μια πρωτοποριακή πολυώροφη τσιμεντένια κατασκευή με εσωτερικό ασανσέρ αυτοκινήτων για τη μεταφορά τους σε ανώτερα επίπεδα.

Στη δεκαετία του 1920, ένα κατακόρυφο σύστημα που έμοιαζε με ρόδα του λούνα παρκ (για αυτοκίνητα προφανώς και όχι για ανθρώπους) και ονομάστηκε σύστημα paternoster έγινε δημοφιλές καθώς μπορούσε να σταθμεύσει οκτώ αυτοκίνητα σε έναν χώρο που συνήθως χρησιμοποιούταν για τη στάθμευση δύο αυτοκινήτων. Μηχανικά απλό, βρήκε εφαρμογή σε πολλά μέρη, συμπεριλαμβανομένων των εσωτερικών των κτιρίων. Ακολουθεί βίντεο για ευκολότερη κατανόηση:

Τα αυτοκίνητα στάθμευαν σε κρεμαστά κλουβιά που ήταν προσαρτημένα σε μια ζώνη, τα αυτοκίνητα περιστρεφόταν και κάθε φορά ένα κλουβί βρισκόταν στο επίπεδο του εδάφους ώστε να μπορεί να εισέλθει ή να εξέλθει ένα αυτοκίνητο. Τροφοδοτούνταν από ηλεκτροκινητήρες ή υδραυλικές αντλίες και ήταν στην πραγματικότητα λιγότερο δαπανηρά ανά θέση στάθμευσης επειδή απαιτούσαν λιγότερο χώρο και λιγότερες υποδομές.

Τα πρώτα συστήματα στάθμευσης στις ΗΠΑ εμφανίστηκαν στο Λος Άντζελες, τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο τη δεκαετία του 1920. Για την παγκόσμια έκθεση Century of Progress του 1933, η Nash Motor Company δημιούργησε το πρώτο σύστημα στάθμευσης με γυαλί. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το Kent Automatic Garages εγκατέστησε αυτοματοποιημένα συστήματα στάθμευσης χωρητικότητας άνω των 1.000 αυτοκινήτων.

Η Ουάσινγκτον είδε το πρώτο γκαράζ στάθμευσης χωρίς οδηγό το 1951, το οποίο έκλεισε σύντομα. Τα αυτοματοποιημένα συστήματα στάθμευσης τράβηξαν το ενδιαφέρον στα τέλη της δεκαετίας του 1940-50 στις ΗΠΑ και μερικά απ’ αυτά  τα συστήματα που χρησιμοποιήθηκαν εκείνη την περίοδο εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα. Συχνά αντιμετώπιζαν μηχανικά προβλήματα και οι οδηγοί έπρεπε να περιμένουν μια αιωνιότητα για να πάρουν τα αυτοκίνητά τους πίσω.

Η δημοτικότητα των συστημάτων αυτόματης στάθμευσης σταδιακά μειώθηκε λόγω του μεγάλου χρόνου αναμονής που χρειαζόταν για να παραλάβουν οι οδηγοί τα αυτοκίνητά τους. Εξακολουθούν να υφίστανται σε κάποιες πόλεις, ειδικότερα στην Ασία.

Κάθετη στάθμευση 1930
Κάθετη στάθμευση 1930
Αυτοκίνητα Citroen στο Le Marbeuf garage στο Παρίσι, σχεδιασμένο από τους αρχιτέκτονες Albert Laprade και L. E. Bazin. 1930
Αυτοκίνητα Citroen στο Le Marbeuf garage στο Παρίσι, σχεδιασμένο από τους αρχιτέκτονες Albert Laprade και L. E. Bazin. 1930
Το Le Marbeuf garage στο Παρίσι, 1930
Το Le Marbeuf garage στο Παρίσι, 1930
Το Le Marbeuf garage στο Παρίσι, 1930
Το Le Marbeuf garage στο Παρίσι, 1930
Κάθετη στάθμευση στο Σικάγο, 1940
Κάθετη στάθμευση στο Σικάγο, 1940
Ο ανελκυστήρας αυτοκινήτων της The Nash Motors στην διεθνής έκθεση Century of Progress στο Σικάγο, 1933.
Ο ανελκυστήρας αυτοκινήτων της The Nash Motors στην διεθνής έκθεση Century of Progress στο Σικάγο, 1933.
Κάθετη στάθμευση στο Σικάγο, 1936
Κάθετη στάθμευση στο Σικάγο, 1936
Γκαράζ στη Piazzale Roma, στη Βενετία στα 50ς
Γκαράζ στη Piazzale Roma, στη Βενετία στα 50ς
Παρκάρισμα αυτοκινήτου με τη βοήθεια ενός κλάρκ, 1955.
Παρκάρισμα αυτοκινήτου με τη βοήθεια ενός κλάρκ, 1955.
Γκαράζ στη Καρλσρούη της Γερμανίας, 1955
Γκαράζ στη Καρλσρούη της Γερμανίας, 1955
Αγγλία 1950
Αγγλία 1950
Ατύχημα σε κάθετο γκαράζ στάθμευσης στο Ντένβερ στα 70s
Ατύχημα σε κάθετο γκαράζ στάθμευσης στο Ντένβερ στα 70s
Everyday Science and Mechanics, Ιανουάριος 1932.
Everyday Science and Mechanics, Ιανουάριος 1932.
Everyday Science and Mechanics, Ιανουάριος 1932.
Everyday Science and Mechanics, Ιανουάριος 1932.
Κάθετος χώρος στάθμευσης 48 θέσεων στην εμπορική περιοχή του Σικάγο. Κατασκευή από την Westinghouse Electric and Manufacturing Company, 1936.
Κάθετος χώρος στάθμευσης 48 θέσεων στην εμπορική περιοχή του Σικάγο. Κατασκευή από την Westinghouse Electric and Manufacturing Company, 1936.

Πηγές φωτογραφιών: Wiki Commons / Library of Congress / Getty Images

Picture of Παντελής Κάκαρης
Παντελής Κάκαρης
Τι γίνεται όταν ένας άνθρωπος είναι νερντ της γεωγραφίας και ταυτόχρονα δεν χορταίνει τα ταξίδια; Δημιουργεί το geografikoi.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

* Ορισμένοι σύνδεσμοι σε αυτήν την ανάρτηση οδηγούν σε συνεργαζόμενες σελίδες. Εάν αγοράσετε κάτι μέσω αυτών, μπορεί να κερδίσω μια μικρή προμήθεια — η οποία ΔΕΝ σας επιβαρύνει σε κάτι! Με αυτόν τον τρόπο το geografikoi.gr συντηρείται και μπορώ και παρέχω το περιεχόμενο του δωρεάν.