Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Puente Nuevo: μια γέφυρα – θρύλος στη Νότια Ισπανία

Το πιο εμβληματικό της μνημείο της πόλης Ρόντα στη Νότια Ισπανία είναι η γέφυρα Puente Nuevo, η οποία 'κρέμεται' 122 μέτρα πάνω από το γκρεμό και συνδέει τα δύο τμήματα της πόλης.
Τα εντυπωσιακά βράχια του φαραγγιού και η γέφυρα στην κορυφή τους (πηγή εικόνας: magnet.xataka.com)

Η Ρόντα είναι μια πόλη 35.000 περίπου κατοίκων στην περιοχή της Ανδαλουσίας στη νότια Ισπανία, περίπου 100 χιλιόμετρα δυτικά της Μάλαγα. Την πόλη διαρρέει ο ποταμός Γουαδαλεβίν, ο οποίος σχηματίζει ένα φαράγγι (με το όνομα El Tajo) βάθους 100 μέτρων που χωρίζει την πόλη σε δύο μέρη: την παλιά πόλη (La Ciudad) και την νέα πόλη (El Mercadillo, στα ελληνικά «Μικρή Αγορά»).

Άποψη της πόλης, του φαραγγιού και της γέφυρας (©Rafael Cuberos Miranda/Flickr)
Άποψη της πόλης, του φαραγγιού και της γέφυρας (©Rafael Cuberos Miranda/Flickr)

Γύρω στα 1700, όταν η Ρόντα είχε ήδη αναπτυχθεί σημαντικά και στις δύο πλευρές του φαραγγιού, άρχισε να φαίνεται επιτακτικό το πρόβλημα της έλλειψης μιας γέφυρας που να συνδέει απευθείας τα δύο τμήματα της πόλης. Οι δύο παλιότερες γέφυρες, η Puente Romano ή Puente Arabe και η Puente Viejo, βρίσκονταν χαμηλότερα στο φαράγγι και δεν εξυπηρετούσαν πια τις ανάγκες της πόλης. Έτσι, το 1735 άρχισαν οι εργασίες κατασκευής μιας μονότοξης γέφυρας, η οποία ήταν έτοιμη σε λιγότερο από ένα χρόνο. Ωστόσο, το 1741 η γέφυρα κατέρρευσε, παρασύροντας στο θάνατο 50 ανθρώπους, κυρίως κατοίκους της πόλης. 

Τα θρυλικά βράχια του φαραγγιού «El Tajo» (©Wolfgang Moroder/Wikipedia)
Τα θρυλικά βράχια του φαραγγιού «El Tajo» (©Wolfgang Moroder/Wikipedia)

Παρά το τραγικό αυτό γεγονός, το 1759 ξεκίνησαν εκ νέου εργασίες με καινούργια σχέδια που ολοκληρώθηκαν 34 χρόνια αργότερα. Αυτή τη φορά κατασκευάστηκε μια γέφυρα μήκους 65 μέτρων και ύψους σχεδόν 100 μέτρων, με ισχυρά κάθετα στηρίγματα στις δύο πλευρές του φαραγγιού και εντυπωσιακή ανωδομή που αποτελούνταν από τρία τόξα. Το 1793 η Puente Nuevo ήταν γεγονός!

Η γέφυρα από ψηλά (πηγή εικόνας: andalucia.com)
Η γέφυρα από ψηλά (πηγή εικόνας: andalucia.com)

Πάνω από το κεντρικό τόξο της γέφυρας διαμορφώθηκε ένας κλειστός χώρος, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε κατά καιρούς ως φυλακή ή, σύμφωνα με τις φήμες, ως χώρος βασανιστηρίων, ειδικά κατά την περίοδο του ισπανικού εμφυλίου μεταξύ 1936-1939. Λέγεται, μάλιστα, ότι μερικές φορές οι κρατούμενοι ρίχνονταν από τα παράθυρα του δωματίου πάνω στα βράχια του φαραγγιού. 

Αεροφωτογραφία της Ρόντα (πηγή εικόνας: pinterest.com/bestcityscape)
Αεροφωτογραφία της Ρόντα (πηγή εικόνας: pinterest.com/bestcityscape)

Ο Έρνεστ Χεμινγουέι, σε μια σκηνή του βιβλίου του «Για ποιον χτυπά η καμπάνα», όπου περιγράφεται πώς οπαδοί του φασισμού έπεφταν σε ένα γκρεμό σε ένα φανταστικό χωριό, πιστεύεται ότι είχε εμπνευστεί από γεγονότα που είχαν διαδραματιστεί στη Ρόντα. Σήμερα στο εν λόγω δωμάτιο λειτουργεί εκθεσιακός χώρος με την ιστορία της γέφυρας.

Η Ρόντα από ψηλά (πηγή εικόνας: reddit.com/CityPorn)
Η Ρόντα από ψηλά (πηγή εικόνας: reddit.com/CityPorn)

BONUS FACT: Σύντομα μετά την κατασκευή της, η Puente Nuevo συνδέθηκε με φήμες και υποψίες για θανάτους και αυτοκτονίες διαφόρων ανθρώπων. Ένας θρύλος, μάλιστα, αναφέρει ότι ο José Martin de Aldehuela, αρχιτέκτονας της γέφυρας, έπεσε στο φαράγγι, είτε θέλοντας να αυτοκτονήσει μετά την ολοκλήρωση του αριστουργήματός του (καθώς το έργο του επί γης είχε ολοκληρωθεί), είτε απλώς επειδή γλίστρησε και έπεσε κατά τη διάρκεια επιθεώρησης της γέφυρας…

Η Ρόντα σκαρφαλωμένη πάνω στους βράχους (πηγή εικόνας: flickr.com/bumbus)
Η Ρόντα σκαρφαλωμένη πάνω στους βράχους (πηγή εικόνας: flickr.com/bumbus)
Το φαράγγι «El Tajo» και η γέφυρα «Puente Nuevo» (πηγή εικόνας: Wikimedia Commons)
Το φαράγγι «El Tajo» και η γέφυρα «Puente Nuevo» (πηγή εικόνας: Wikimedia Commons)
Picture of Βασιλης Παπαδοπουλος
Βασιλης Παπαδοπουλος
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Χαλκίδα, αλλά εδώ και χρόνια περιπλανιέμαι στην πρωτεύουσα. Σπούδασα ιστορία, η οποία μαζί με τη γεωγραφία είναι οι δύο εμμονές που με καταδιώκουν από την παιδική μου ηλικία. Λατρεύω τους χάρτες, την αρχιτεκτονική, το χάσιμο στους δρόμους των πόλεων και την Sade Adu

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

* Ορισμένοι σύνδεσμοι σε αυτήν την ανάρτηση οδηγούν σε συνεργαζόμενες σελίδες. Εάν αγοράσετε κάτι μέσω αυτών, μπορεί να κερδίσω μια μικρή προμήθεια — η οποία ΔΕΝ σας επιβαρύνει σε κάτι! Με αυτόν τον τρόπο το geografikoi.gr συντηρείται και μπορώ και παρέχω το περιεχόμενο του δωρεάν.