Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

13 πράγματα που δεν γνωρίζατε για τη Διώρυγα του Σουέζ

Η διώρυγα του Σουέζ βρίσκεται στην Αίγυπτο και ενώνει την Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και χωρίζει ουσιαστικά την Αφρική από την Ασία. Ξεκινάει από το Πορτ Σάιντ στην Μεσόγειο και τελειώνει στο Σουέζ. Το συνολικό της μήκος είναι 193km.
Διώρυγα του Σουέζ

1. Η Διώρυγα του Σουέζ βρίσκεται στην Αίγυπτο και ενώνει την Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και χωρίζει ουσιαστικά την Αφρική από την Ασία. Ξεκινάει από το Πορτ Σάιντ στην Μεσόγειο και τελειώνει στο Σουέζ. Το συνολικό της μήκος είναι 193 χιλιόμετρα.

Χάρτης του Σουέζ
Χάρτης του Σουέζ

2. Οι πρώτες σκέψεις διάνοιξης της διώρυγας είχαν ξεκινήσει από την εποχή των Φαραώ και η ιδέα ήταν να ενωθεί η Ερυθρά Θάλασσα με το Δέλτα του Νείλου, που στα χρόνια του Ηρόδοτου λέγεται ότι είχε πραγματοποιηθεί.

Το κανάλι την εποχή των Φαραώ
Το κανάλι την εποχή των Φαραώ

3. Μετά την κατάκτηση της Αιγύπτου από τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη το 1798, δεν βρήκε την διώρυγα που είχαν φτιάξει οι Φαραώ και έτσι διερεύνησε εκ νέου την σκοπιμότητα κοπής του Ισθμού. Οι τότε ελλαττωματικοί υπολογισμοί στις μελέτες, ότι μπορεί να πλημμύριζε το Δέλτα του Νείλου, ήταν αρκετοί ώστε να μην ξεκινήσει το έργο.

4. Ο προγραμματισμός για την διάνοιξη της διώρυγας ξεκίνησε επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, από έναν Γάλλο, πρώην διπλωμάτη, με το όνομα Ferdinand de Lesseps, που διαπραγματεύτηκε και συστάθηκε η εταιρία Canal Suez. Η γέφυρα ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1859 και ολοκληρώθηκε το 1969. Οι Βρετανοί στην αρχή αντιτέθηκαν σε αυτήν την κατασκευή, αλλά αργότερα το 1875, όταν και η Αίγυπτος δημοπράτησε τις μετοχές της, αγόρασαν το 44%.

5. Το 1882 το Ηνωμένο Βασίλειο καταλαμβάνει την Αίγυπτο και παίρνει τον έλεγχο της διώρυγας ως και το 1936 που αποσύρεται από αυτήν αλλά εξακολουθεί να έχει τον έλεγχο της, ώσπου το 1956 η Αίγυπτος το αποκτά εξ ολοκλήρου και εθνικοποιεί την εταιρία.

6. Η διώρυγα είχε κλείσει για εμπορικούς σκοπούς το 1967 εξαιτίας του πολέμου των έξι ημερών μεταξύ της Αιγύπτου και του Ισραήλ και κράτησε ως το 1973 λόγω και των μετέπειτα συγκρούσεων μεταξύ των δύο χωρών. Άνοιξε τελικά το 1975 αφού καθαρίστηκε από τα κατεστραμμένα πλοία που βρίσκονταν μέσα σε αυτήν.

Βυθισμένα πλοία στο Πορτ Σάιντ
Βυθισμένα πλοία στο Πορτ Σάιντ

7. Τα άτυχα πλοία που περνούσαν εκείνες τις ημέρες από τη διώρυγα εγκλωβίστηκαν στο εσωτερικό της. Παρέμειναν εκεί για 8 ολόκληρα χρόνια (1967-1975). Ονομάστηκαν Κίτρινος Στόλος (Yellow Fleet) εξαιτίας της σκόνης που είχε κατακαθίσει πάνω τους με το πέρασμα των χρόνων. Μπορείτε να διαβάσετε την απίθανη ιστορία των 15 αποκλεισμένων πλοίων εδώ.

Κίτρινος Στόλος στη Διώρυγα του Σουέζ
Κίτρινος Στόλος στη Διώρυγα του Σουέζ

8. Τα πλοία που διέρχονται από τη διώρυγα καταβάλλουν στο αιγυπτιακό δημόσιο τέλη διέλευσης, γνωστά και ως διόδια, που υπολογίζονται με βάση την χωρητικότητας του πλοίου σε σχέση με την χωρητικότητα της διώρυγας. Επίσης τα πλοία υποβάλλονται σε υποχρεωτική πλοήγηση από την είσοδο μέχρι την έξοδό τους. Η ίδια η διώρυγα θεωρείται ως ουδέτερη θάλασσα.

9. Το 2015 ολοκληρώθηκε το νέο κανάλι του Σουέζ που επιτρέπει σε μερικά σημεία τη ροή των πλοίων και προς τις δύο κατευθύνσεις. Περίπου 19000 πλοία διέρχονται πλέον κάθε χρόνο μέσα από την διώρυγα.

10. Η διώρυγα του Σουέζ μειώνει τη διάρκεια ταξιδιού ενός πλοίου από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη 8 με 9 ημέρες περίπου, διανύοντας 3500 ναυτικά μίλια λιγότερα.

Από την Ασία στην Ευρώπη
Από την Ασία στην Ευρώπη

11. Ένα τούνελ και 2 γέφυρες διασχίζουν το κανάλι. To τούνελ, με το όνομα Ahmed Mahdi, είναι μήκους 1640 μέτρων, ενώ η πιο γνωστή γέφυρα είναι η Γέφυρα της Ειρήνης ή αλλιώς Γέφυρα Ειρήνης του Μουμπάρακ. Υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή και άλλων τούνελ.

Το τούνελ Ahmed Hamdi
Το τούνελ Ahmed Hamdi
Η γέφυρα της Ειρήνης
Η γέφυρα της Ειρήνης

12. Το Άγαλμα της Ελευθερίας που βρίσκεται στην Νέα Υόρκη αρχικά προοριζόταν για την διώρυγα του Σουέζ. Το άγαλμα της ελευθερίας σχεδιάστηκε από τον Γάλλο καλλιτέχνη και γλύπτη Frédéric Auguste Bartholdi, ο οποίος αφού επισκέφθηκε την Αίγυπτο το 1855, αποφάσισε να δημιουργήσει ένα κολοσσιαίο άγαλμα με σκοπό να ανταγωνιστεί τα αρχαία της Αιγύπτου, και να θυμίζει και κάτι σαν τον Κολοσσό της Ρόδου. 

Ο τίτλος της εργασίας του Bartholdi ήταν «η Αίγυπτος που φέρνει το φως στην Ασία» και ήταν ένα σχέδιο με τη μορφή μιας Αιγύπτιας γυναίκας ύψους 30 μέτρων φορώντας μια παραδοσιακή ενδυμασία, σαν ρόμπα, με ένα μαντήλι στο κεφάλι και με το χέρι της ανασηκωμένο με έναν πυρσό στο χέρι. Ο σκοπός ήταν το άγαλμα να τοποθετηθεί στο λιμάνι του Πορτ Σάιντ.

Το άγαλμα της Ελευθερίας
Το άγαλμα της Ελευθερίας

13. Τα τρία τέταρτα των κατοίκων της Κάσου (περίπου 5000 άτομα) μετακόμισαν κάποτε στην Αίγυπτο και βοήθησαν αποφασιστικά να φτιαχτεί η διώρυγα του Σουέζ. Στην χερσόνησο είχε στηθεί ολόκληρη Κασιώτικη κωμόπολη. Ο ίδιος ο Λεσέψ αναγνώρισε την προσφορά των Κασιωτών στο διάσημο έργο, αλλά δεν μπόρεσε να ικανοποιήσει το αίτημα τους να ονομαστεί Νέα Κάσος η καινούρια πόλη που ξεφύτρωσε εκεί, το Πορτ Σάιντ. Είχε ήδη υποσχεθεί αυτή την τιμή στον αντιβασιλέα της Αιγύπτου Σαϊντ Πασά.

Οι Κάσιοι έχουν τραγουδήσει την πληθυσμιακή αφαίμαξη του νησιού τους για την κατασκευή της διώρυγας του Σουέζ: «Να ‘τον να ζη ο Ντε Λεσέψ, εί(θ)εν να τον δικάσω, που μπίταρε (= εποίκησε) την έρημο κι ερήμαξε την Κάσο». Επίσης, ο πρώτος πλοηγός που διέπλευσε τη Διώρυγα ήταν Κασιώτης ναυτικός.

Οι κάτοικοι της Κάσου και η διώρυγα του Σουέζ

Πηγές: Newsit, Wikipedia

Μία Απάντηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

* Ορισμένοι σύνδεσμοι σε αυτήν την ανάρτηση οδηγούν σε συνεργαζόμενες σελίδες. Εάν αγοράσετε κάτι μέσω αυτών, μπορεί να κερδίσω μια μικρή προμήθεια — η οποία ΔΕΝ σας επιβαρύνει σε κάτι! Με αυτόν τον τρόπο το geografikoi.gr συντηρείται και μπορώ και παρέχω το περιεχόμενο του δωρεάν.